Con-pelinjohtaminen

Pelinjohtaminen coneissa ja muissa tapahtumissa on hyvä tapa saada uusia vaikutteita vieraan peliporukan inspiroimana, esitellä omaa tapaansa vetää pelejä ja tutustuttaa uusia harrastajia roolipelien monipuolisuuteen. Rajallinen aika, pelaajien taustojen moninaisuus ja monet muut asiat kuitenkin myös haastavat pelinjohtajaa tapahtumissa. Tänne on kerätty vinkkejä ja erilaista materiaaleja conipelinjohtajan avuksi! Jos suunnittelet muuten vain kertapelien eli oneshottien vetämistä, näistä voi olla hyötyä myös sinulle!

Pääset katsomaan diaesitykset ja lisämateriaalit klikkaamalla kuvia tai tekstejä alta.

Kuva otsikkodiasta, jossa lukee "Pelimainos - oikea peli oikeille pelaajille"
ELF Vesala: Pelin mainostaminen (PDF)

Kuva otsikkodiasta, jossa lukee "Lyhyet roolipelit - Valmistelu ja pelinjohtaminen"
Mikko Karttunen: Kuinka pysyä aikataulussa (PDF)

Kuva otsikkodiasta jossa lukee: Millainen idea riittää?
Sami Kyllönen: Mikä on tarpeeksi hyvä idea pelille? (PDF)

Kuva otsikkoidasta jossa lukee "Tarkoitus on että kaikilla on kivaa"
Ruska Soanjärvi: Turvamekaniikat, ryhmäyttäminen ja inklusiivisuus (PDF)

Kurssille tuotetut lisämateriaalit:Kuva punaisesta pelipöydästä jolla on noppia ja pelipapereita, päällä teksti "Turvamekaniikkoja kertapeliin suomeksi"

Conipelinjohtajakurssi järjestettiin Ropecon ry:n, Suomen roolipeliseuran ja Oodin Oneshot-kerhon voimin kesäkuussa 2022. Zoomin kautta etänä järjestetyllä koko päivän kurssilla sparrattiin erityisesti kyseisen vuoden Ropeconiin valmstautuvia pelinjohtajia conipelien erityisyyksistä. Kouluttajina toimi SRSstä Peliä pyynnöstä -pääkoordinaattori Mikko Karttunen, Noppatuuri-aktiivi Ruska Soanjärvi ja roolipelikurssia lukiossa opettanut seuran vpj Sami Kyllönen, sekä Oodin Oneshot-kerhon aktiiivi ELF Vesala.